کاپادوکیا کجاست؟
جاذبه های گردشگری

کاپادوکیا کجاست؟

یک منظره خاص و بی نظیر در قلب ترکیه که از سنگ (توف) های آتشفشانی ایجاد شده و با ظرافت بیشتر از هزاران سال به وسیله باد، برف و باران شکل گرفته. وطن هیتی ها و برای قرن ها بزرگترین محل استقرار صومعه در جهان بوده، سرزمین انگور و شراب، مهد مسیحیت، قلب سلجوقیان، سرزمین اسب های زیبا و همانطور که ایرانی ها اون رو نامیدند: این کاپادوکیاست...

کاپادوکیا  یکی از بهترین جاهای دنیا برای بالن سواریه، منم که واسه پرواز و رفتن تو آسمون با بالن میمیرم، سفر به کاپادوکیا برام مثل رویاست.

جدا از اینکه خود بالن سواری اونم تو طلوع آفتاب خیلی لذت بخشه، بالن سواری تو کاپادوکیا یه چیز دیگه اس بخاطر چشم اندازهایی که داره. این سرزمین باستانی جذاب با کلی مخروط های صخره ای بلند و کوتاه با شکل های مختلف، دره های باریک که با دیواره های صخره ای رنگی خط کشی شده، خونه های غاری تاریخی، کلیساهای غاری میراث جهانی یونسکو و کلی هتل غاری پر شده.

چطوری بریم کاپادوکیا؟

کاپادوکیا درواقع برخلاف چیزی که همه فکر میکنن یک شهر نیست، یک منطقه است که خودش شهرای کوچیک و روستاهایی مثل گورمه، اورگوپ و اورتاحصار و اوچیسار رو شامل میشه.

برای رفتن به این سرزمین تاریخی بهترین راه سفر با هواپیماست. میتونید به یکی از شهرای استانبول یا ازمیر یا آنتالیا برید بعدش یه پرواز داخلی به فرودگاه های نزدیک کاپادوکیا داشته باشید. در ادامه اش هم با ماشین کرایه ای یا تاکسی به کاپادوکیا برسید. نزدیک ترین فرودگاه به کاپادوکیا فرودگاه نوشهیر هست که 40 دقیقه تا مرکز کاپادوکیا فاصله داره و بعد از اون فرودگاه کایسری هست که حدود 1 ساعت تا 1 ساعت و نیم فاصله داره. فرودگاه نوشهیر نزدیک تره، ولی فرودگاه کایسری معمولا پروازاش بیشتر و یکم ارزون تره. اگر نخواید پرواز داخلی بگیرید میتونین این مسیر رو هرچند طولانی ولی زیبا با اتوبوس یا قطار یا تاکسی برید که قطار معمولا ادامه مسیر با اتوبوس هم داره. اگه مبداتون آنکاراست، پرواز مستقیم از آنکارا به شهر نزدیک کاپادوکیا وجود نداره و باید با قطار یا اتوبوس یا تاکسی برید که اتوبوس و ماشین از نظر زمانی کوتاه تر از قطار طول میکشه.

نقشه دسترسی به کاپادوکیا

در کاپادوکیا کجاها بریم و چیکارا کنیم؟

در کاپادوکیا یکی از مهم ترین کارایی که هرکسی به عشقش میره اونجا، بالن سواریه. دیدن منظره سنگی منطقه از آسمون یه تجربه خیلی خاصه.

تماشای بالن ها هم به همون اندازه بالن سواری قشنگه، هرروز صبح موقع طلوع آفتاب حدود 100 تا 150 بالن باهم بلند میشن، احتمالا میتونین از هتلون این صحنه قشنگو ببینین یا بین بالن ها صبحانه بخورین و کلی عکسای رویایی بگیرین.

تماشای بالون ها در کاپادوکیا

یکی از چیزای دیگه ای که در کاپادوکیا نمیشه نادیده گرفت و هر طوری نگاه کنی در دل این سفر هستش، دره ها و صخره های سنگیشه. وقتی میری کاپادوکیا باید خودت رو واسه پیاده روی در دره هاش آماده کنی، بخاطر همین پیشنهاد من اینه که تو تابستون نرید که خیلی گرمتون نشه، در بهار و پاییز یه نسیم ملایمی میوزه که واسه پیاده روی عالیه و کلی ماجراجویی داره که حتما کلی لذت میبرین. اسم چندتا ازین دره هارو براتون مینویسم که اگه رفتین اینجاهارو حتما ببینین:

دره سرخ، دره رز، دره عشق که به قلعه اوچیسار میرسه، دره پاشابگ، تپه عشاق، دره ایهلارا، دره کبوتر، دره دورنت، دره مسکندیر، دره زمی، دره چاووشین و دره شمشیر و ...

دره سرخ کاپادوکیا

علاوه بر دره های خیلی خاص کاپادوکیا، موزه های فضای باز و قلعه ها و کلیسا های زیادی هم هست که نبینین حیفه واقعا مثل قلعه اوچیسار، موزه فضای باز گورمه، موزه فضای باز زلو، قلعه اورتاحصار، دودکش های جادویی، کلیسای چاووشین، قلعه چاووشین و ...

کلیسای چاووشین کاپادوکیا

یک چیز خیلی جالب دیگه که میتونین تو کاپادوکیا ببینین شهرای زیرزمینیه که در زمان قدیم برای اهداف مختلفی مثل محافظت در زمان جنگ و ... ساخته شده و کلی آدم و دام و مواد غذایی توش جا داده میشده. اگه رفتین کاپادوکیا حتما یکی دوتا ازین شهرای زیرزمینی مثل شهر زیرزمینی درینکویو و شهر زیرزمینی کایماکلی رو برید ببینید که خیلی جاهای عجیب و جالبین.

شهر زیرزمینی درینکویو کاپادوکیا

یک جای دیگه هم که میخوام پیشنهاد بدم بهتون از دیدنش پشیمون نمیشید، دریاچه توز هستش. دریاچه توز که به معنی دریاچه نمک هست بخاطر رنگ صورتیش خیلی جالبه. این دریاچه نزدیک آکسارای هست و حدود یک ساعت با ماشین تا کاپادوکیا راهه. برخلاف اینکه این دریاچه خیلی جای خاص و جالبیه ولی خیلی بهش پرداخته نشده. میتونین همون روزی که شهر زیر زمینی درینکویو رو میرید ادامه راهتون اینجا رو ببینید و کلی کیف کنید.

دریاچه توز

شهر آوانوس هم برای کسایی که عاشق سفالگری و صنایع دستی هستن ایده آله. این شهر چون مشرف به طولانی ترین رودخانه ترکیه یعنی رودخانه سرخ هستش، از گل و لای و خاک رس این رودخانه استفاده کرده ان همیشه و شده یه قطب سفالگری. میتونین هنرمندای سفالگر رو حین کار تماشا کنین و خودتون پشت چرخای سفالگری بشینین و ساختن ظروف سفالی رو تجربه کنین و میتونین کلی سوغاتیای خوشگل از اونجا بخرین.

شهر آوانوس ترکیه

یک چیز دیگه ای که در شهر آوانوس خیلی عجیبه و هرکی میره یک سر هم به اونجا میزنه حتما، موزه مو هست. یک استاد سفالگری به اسم آقای Chez Galip اونجا زندگی میکرده. وقتی معشوقه این آقا میخواسته شهر رو ترک کنه، آقای گالیپ ازش خواهش میکنه که یه یادگاری به اون بده تا هرموقع اون رو میبینه یادش بیفته، اون خانومم یکه دسته از موهاش رو قیچی میکنه و میده به آقای گالیپ. آقای گالیپ هم اون موها رو آویزون میکنه تو مغازه اش که هرموقع میبینه یاد معشوقه خودش بیوفته، به مرور زمان که توریست ها میومدن مغازه ش و در مورد اون دسته مو کنجکاو میشدن و میپرسیدن، یواش یواش اونها هم یک دسته از موهاشون رو قیچی میکردن میدادن که اون هم آویزون کنه به مغازه ش. اینطوری شد که حالا بعد سالها چندین هزار دسته مو تو مغازه ش آویزون شده و تبدیل به یک موزه عجیب شده. رفتین آوانوس پیشنهاد میکنم این موزه عجیب و شاید یکم چندش رو یه سر بزنین.

موزه مو

 بهترین زمان سفر به کاپادوکیا

سفر به کاپادوکیا در بهار و پاییز خیلی دلچسبه. در بهار یعنی بین ماه های آوریل و اوایل جولای (یعنی بین اواخر فروردین و اوایل تیر) روزها گرم و شبها خنک و کمی هم بارانی هست و روزها برای بالن سواری و پیاده روی مناسبه. بعد از اون یعنی در تابستان خیلی هوا گرم میشه که برای پیاده روی بین صخره ها و دره های دیدنیش یکم اذیت میشید. در پاییز یعنی تقریبا از سپتامبر (اواخر شهریور) تا اکتبر (اوایل آبان) هم مثل بهار هواش دلچسبو ایده آله. زمستان هم که از اواخر نوامبر شروع میشه تا ژانویه (ماه آذر تا بهمن)، خیلی سرده ولی صخره ها و دره های برفی خیلی دیدنی میشن و بالن سواری بالای صخره های برفی هم میتونه کلا یبار تو زندگی آدم پیش بیاد!

منظره برفی کاپادوکیا

در کاپادوکیا چند روز اقامت کنیم؟

خیلی ها که میرن ترکیه صرفا بخاطر دیدن کاپادوکیا نمیرن. میخوان شهرای دیگه رو ببینن اون وسط یکی دو روزم برای کاپادوکیا وقت میذارن، به نظر من که کافی نیست!

کسی که میره کاپادوکیا دلش نمیخواد بدون بالن سواری اونجارو ترک کنه، ولی خب بالون سواری به هوا خیلی بستگی داره. اگه باد شدید باشه قطعا کنسل میشه، بخاطر همین حداقل 4 یا 5 روز براش در نظر بگیرید که شانس بالون سواریتون بیشتر باشه.

علاوه بر بالون سواری، کلی جا برای گشتن هست که در دو روز واقعا نمیشه بیشترشو دید چون پیاده روی داره و وقت میخواد. بهتره که تعداد روزاتونو بیشتر کنید که بیشتر این جاهارو بتونید ببینید و از دستتون نره.

در کاپادوکیا کجا اقامت کنیم؟

برای اقامت در کاپادوکیا، اقامت در این 5 تا شهر و روستا میتونه براتون مناسب باشه: گورمه، اوچیسار، چاووشین، اورگوپ و اورتاحصار

گورمه: چشم اندازای خیلی خوبی از پرواز بالن ها داره، رستوران های خوبی داره و در طول شب شهر زنده ایه و دسترسیش خیلی خوبه و برای کسایی که ماشین ندارن جای مناسبیه.

اوچیسار: هتل های لوکسی داره و به عنوان بلندترین نقطه کاپادوکیا چشم اندازای خوبی داره و به اندازه گورمه توریستی نیست.

چاووشین: برای کسایی مناسبه که دنبال جای آروم تر هستن و دسترسیش به جاهای مخصوص پیاده روی خیلی خوبه و چشم انداز بالن سواری طلوع آفتابشم خوبه.

اورگوپ: برای کسایی مناسبه که دنبال تجربه هتل های غاری در محیطی آروم هستن.

اورتاحصار: برای کسایی که دنبال هزینه های پایین تر هستن مناسب تره. هتل هاش چون از نظر موقعیت مکانی بالای تپه قرار داره نسبت به گورمه قیمت هاش مناسب تره.

 

در کل پیشنهادم اینه که وقتی میرین کاپادوکیا با توجه به زمانی که دارید در یک یا چند تا هتل غاری اقامت کنین و تجربه زندگی تروگلودیت ها و انسان های غارنشین رو البته با امکانات مدرن حس کنید.

نمای داخلی هتل آرگوس کاپادوکیا

دیدگاه های کاربران
امتیاز شما به این مطلب: 3
پدرامپدرام04 خرداد 1400

کاپادوکیا عالیه، ممنونم از مطلب کاملی که گذاشتین.

مرجانمرجان04 خرداد 1400

چقدر عالیه، ممنوون