زنگبار یا زنزیبار کجاست؟

زنگبار یا زنزیبار یک مجمع الجزایر در اقیانوس هند است که در ساحل شرقی تانزانیا و درست در جنوب خط استوا واقع شده و شامل حدود 50 جزیره کوچک و 2 جزیره بزرگ به اسم های آنگوجا و پمبا است. اسم زنگبار یا زنزیبار هم احتمالا ریشه فارسی یا عربی دارد.

ساحل زنگبار

واحد پول زنگبار

واحد پول زنگبار شیلینگ تانزانیاست و دلار آمریکا هم پذیرفته میشه. دستگاه های خودپرداز در شهر سنگی و نانگوی در دسترس هستند.

زبان مردم زنگبار

زبان محلی مردم زنگبار زبان سواحیلی (Swahili) است و انگلیسی هم در مکان های توریستی صحبت میشه.

دین مردم زنگبار

97 درصد مردم زنگبار مسلمان هستند و 3 درصد باقی مانده بین هندو و مسیحیت تقسیم شده. ماه رمضان مهم ترین سنت مردم محلی است.

مهم ترین منابع درآمد مردم زنگبار

مهم ترین منابع درآمد مردم زنگبار ادویه جات است. در باغ های ادویه میشه انواع اون هارو پیدا کرد مثل میخک، جوز هندی، دارچین و فلفل سیاه.

غذا و شیوه آشپزی در زنگبار

از اونجا که تاریخ و فرهنگ زنگبار تحت تاثیر فرهنگ های مختلفی قرار گرفته، غذاهای این جزیره هم از این فرهنگ ها پیروی میکنه و پارسی ها، عرب ها، چینی ها، هندی ها، پرتغالی ها و ... طعم ها و عطر و بوهای جدیدی رو به این جزیره وارد کرده اند مثل نودل و ادویه جات و ... بقیه خوراکی ها هم از سرزمین اصلی آفریقا سرچشمه میگیره مثل سیب زمینی مانیوک، لوبیای آب پز، سیب زمینی شیرین، ذرت بو داده و ...

در کل آشپزی در زنگبار شامل غذاهایی است که با میخک، زنجبیل، فلفل و نارگیل تازه طعم دار شده اند. یکی از غذاهای معروف و سنتی زنگبار "سورپوتل" است که مخلوط خوراک کله پاچه و گوشت خوکه با ادویه های کاری. پیتزای معروف زنگبار رو هم نباید از دست داد. دوست داران غذا و کسایی که دنبال تجربه های جدید در غذاها هستند، در زنگبار راحت میتونند غذا انتخاب کنند مثل کوسه در فلفل و هشت پا در شیر نارگیل که با کاری، هل، دارچین، سیر و لیمو ترش طعم دار شده.

غذاهای زنگبار

جاذبه های گردشگری زنگبار یا زنزیبار تانزانیا

علاوه بر استراحت در ساحل شنی سفید با آب های فیروزه اسی زنگبار کلی کارهای دیگه هست که تو این جزیره دوست داشتنی باید انجام داد که من 10 تا از اون هارو می نویسم:

1-بازدید از شهر سنگی: شهر سنگی ترکیبی از سبک های آفریقایی، عربی و استعماری است که همه با هم در یک شهر جمع شده اند. به دلیل همه این تاثیرات بی نظیر، شهر سنگی در سال 2000 به عنوان میراث جهانی یونسکو اعلام شد. با گشت و گذار در پیچ و خم های خیابان های باریک، حال و هوای این شهر رو حس کنید. نماهای قدیمی ساختمان های شهر بخشی از جذابیت بی نظیر شهر سنگیه. ترجیحا با لیدر در این شهر گشت و گذار کنید تا از شنیدن داستان های جالب شهر و دیدن سنگ های قیمتی پنهانش محروم نشید و در کوچه پس کوچه ها گم نشید. از بازار های شهر دیدن کنید و غذاهای محلی رو امتحان کنید و بناهای تاریخی رو ببینید و از این شهر تاریخی لذت ببرید.

شهر سنگی

2-سفر با قایق و لذت بردن از غواصی: میتونید از شرکت هایی که تورهای دریایی دارن، یک تور سافاری دریایی تهیه کنید و یک تجربه خیلی عالی از غواصی در زنگبار داشته باشید و شاید هم فرصت شنا با دلفین هارو به دست بیارید.

قایق سواری در زنگبار

3-امتحان کردن غذاهای محلی و غذای اصیل زنگبار: این جزیره میزبان متنوع ترین غذاهای آفریقاست. میتونید در هر جای جزیره غذاهای محلی رو امتحان کنید که راحت ترین راه پیدا کردن این غذا در شهر سنگیه. اگر خیلی به غذاهای محلی زنگبار علاقه مند شدید، میتونید تو کلاس های آشپزی هم شرکت کنید! خیلی از تورهای جزیره اگر شما بخواید شمارو به فروشگاه میبرن که مواد اولیه غذاهارو تهیه کنید بعد به شما طرز تهیه غذاهارو آموزش میدن.

غذاهای محلی در زنگبار

4-تور ادویه در زنگبار: زنگبار به عنوان جزیره ادویه هم شناخته میشه، دلیلش هم اینه که مهاجرهای اولیه به این جزیره خیلی زود فهمیدند که این جزیره برای پرورش ادویه های مختلف عالیه، در نتیجه تعداد زیادی مزرعه ادویه در این جزیره وجود داره. شما میتونید در تور ادویه شرکت کنید و به یک مزرعه ادویه برید و با نحوه رشد و پرورش انواع ادویه ها آشنا بشید.

تور ادویه در زنگبار

5-بازدید از جنگل جوزانی: پارک ملی جوزانی محل زندگی کولوبوس قرمز زنگبار است، نوعی میمون که فقط در زنگبار زندگی میکند. این میمون ها سیاه و سفید هستند و پشت آنها قرمز است. شما همچنین در این پارک تعداد زیادی پرنده و پروانه های خاص رو میبینید. با اینکه تانزانیا پر از پارک های ملیه ولی فقط همین یک پارک ملی در این جزیره وجود داره، پس اگر در این جزیره اقامت دارید این فرصت رو از دست ندید.

پارک جوزانی

6-کایتینگ یا کایت سرفینگ رو در زنگبار حتما امتحان کنید: یکی از کارهای خیلی ماجراجویانه و هیجانی در زنگبار کایت سرفینگه. کایت سرفینگ در واقع یک ورزش آبیه که در اون شما به صورت ایستاده روی تخته موج سواری سوار میشید و با یک کایت در جهت باد حرکت میکنید. مربی ها و مرکزهای مختلفی هستند که برای افراد مبتدی با تمام تجهیزات این تور رو ارائه میدن.

کایتینگ در زنزیبار

7-حتما به شمال جزیره و ساحل نانگوی سر بزنید: ساحل کندوا که در گوشه ساحل نانگوی قرار دارد (10 دقیقه با ماشین)، یک مکان عالی برای استراحت و تماشای غروب آفتاب و لذت بردن از ساحل شنی و آب های فیروزه ای زنگباره.

ساحل نانگوی

8- حتما در رستوران Rock یا صخره ای غذا میل کنید: این رستوران یک رستوران خاصه که در ساحل Pingwe و روی یک صخره واقع شده. بسته به جزر و مد ممکنه برای رسیدن به رستوران وارد آب بشید. یکم هزینه غذاها در این رستوران به نسبت بقیه رستوران ها بیشتره ولی ارزش تجربه اش رو داره.

رستوران صخره ای زنزیبار

9-از جزیره زندان یا Prison Island دیدن کنید: این جزیره در ساحل شهر سنگیه. این جزیره یک مکان برای نگه داری برده های عصیانگر در دهه 1860 و قرنطینه افراد مبتلا به تب زرد بوده. یکی دیگه از علت های توریستی بودن این جزیره وجود لاک پشت های غول پیکره. این جزیره یک پناهگاه آرام برای این موجودات آسیب پذیره که بعضی از اونها حدود 150 سال عمر دارند.

جزیره زندان زنگبار

10-در یکی از جزایر مرجانی زنگبار غواصی انجام بدید: اگر به غواصی علاقه دارید، مکان های خیلی خوبی برای این کار در زنگبار وجود داره که یکی از اینها Mnemba Atoll است که در ساحل شمال شرقی واقع شده و شما میتونید انواع ماهی های رنگارنگ رو اونجا ببینید. شما میتونید یک تور کامل و همه جانبه با تمام تجهیزات رو رزرو کنید و از غواصی لذت ببرید.

غواصی در جزایر زنگبار

جشنواره ها و فستیوال های مهم زنگبار

Sauti Za Busara، فوریه: این جشنواره موسیقی سواحیلی در ماه فوریه برگزار می شود و از بزرگترین و شناخته شده ترین جشنواره ها در شرق آفریقاست. 

جشنواره بین المللی فیلم زنگبار، ژوئیه: به کمک این جشنواره میشه از طریق هنر سینما با میراث فرهنگی آفریقای شرقی ، اقیانوس هند و خاورمیانه به خوبی آشنا شد.

Jahazi Festival، سپتامبر: جاهازی یک موسسه غیردولتی الهام بخشه که به جوان ها این امکان رو میده از طریق موسیقی و ادبیات تحصیل کنند و آموزش ببینند.

Watersport Festival and Dhow Race، سپتامبر: جشنواره ورزش های آبی و ساحلی زنگبار یک جشنی از زندگی ساحلی است که توسط جمعی از داوطلبان برگزار می شود.

هفته مد زنگبار، سپتامبر / اکتبر: از طریق این جشنواره میشه بهترین و خلاقانه ترین مد ها و استایل های منطقه رو کشف کرد.

جشنواره غذای شهر سنگی، اکتبر: اولین جشنواره غذای شهر سنگی زنگبار است که در اون تعداد زیادی از فروشنده ها و رستوران ها شرکت می کنند.

جشنواره های زنگبار

آب و هوای زنگبار و بهترین زمان سفر به زنگبار

الگوی آب و هوایی زنگبار درست مثل تانزانیاست فقط کمی مرطوب تر. به طور کلی فصل اصلی بارندگی یا "بارن های طولانی" در زنگبار در ماه های مارچ و آوریل و می ادامه داره. رطوبت هوا زیاد و میانگین دما در روز حدود 30 درجه سانتی گراد است. فصل بارانی دیگر یا "باران های کوتاه" در ماه های نوامبر و دسامبره.

اگر در زمان باران های کوتاه باران باریده باشد، ماه های ژانویه و فوریه که "فصل خشک کوتاه" هستند به طور نرمال خشک هستند و بعد از این ماه ها دوباره بارندگی زیادی در ماه مارس شروع می شود.

فصل خشک طولانی که بارندگی غیر معموله در ماه های ژوئن، جولای، اگوست، سپتامبر و اکتبر ادامه داره. در این ماه ها معمولا آسمان صاف و هوا آفتابیه و مناسب ترین زمان برای سفر به این جزیره زیباست.

پرواز ها و راه دسترسی به جزیره زنگبار تانزانیا

برای سفر به زنگبار پرواز مستقیم از تهران در حال حاضر وجود نداره. ولی از طریق پرواز های امارات، ترکیش، قطری، عمانی و... با یک توقف، پرواز به فرودگاه دارالسلام رزرو کنید و از دار السلام میتونید به وسیله قایق به بندر اصلی شهر سنگی که در جزیره زنگبار است برسید.

در شهر سنگی شرکت های اجاره اتومبیل در دسترس هستند و همچنین میتونید برای اجاره ماشین با تیم هتل مشورت کنید.

رانندگی در زنگبار در سمت چپه و مسافرها میتونن با گواهینامه بین المللی در این جزیره رانندگی کنن ولی پیشنهاد میشه که از تاکسی یا ماشین اجاره ای با راننده استفاده کنند.

دیدگاه های کاربران
امتیاز شما به این مطلب: 3
پارساپارسا23 تیر 1400

عالی